• Home
  • E-submission
  • Sitemap
  • Contact us
J. Conserv. Sci Search

CLOSE


Journal of Conservation Science 2006;19(0):43-56.
Published online September 20, 2006.
고구려 고분벽화의 석회마감층에 관한 연구
이화수, 한경순
Study of Lime Finishing Layer(intonaco) in Koguryo Tomb Murals
Hwa-Soo Lee, Kyeong-Soon Han
초 록
가공 석회를 이용한 회반죽으로 석회마감층을 제작하여 그 상태와 재료적 특성을 파악하였다. 또한 고구려 고분벽화 석회마감층을 재현하여 몇 가지 기법으로 채색한 결과 각각의 채색기법이 나타내는 특징을 확인하였다. 실험결과를 통해 고구려 고분벽화 석회마감층의 상태 및 특성 파악과 함께 제작기법을 유추할 수 있었으며, 고구려 고분벽화 석회마감층이 갖는 보존성에 대하여 고찰하였다. 각기 다른 조건으로 제작한 마감층 시편 중 땅속에서 장시간 수화시켜 얻은 소석회로 제작한 마감층이 양호한 상태를 나타내어 특정한 수화법을 거쳐 제작된 소석회 반죽은 고구려 고분벽화의 석회마감층에 대한 보존성을 증가시키는 것으로 판단된다. 고구려 고분벽화의 채색상태가 대체적으로 건식기법으로 제작되어진 시편들과 유사한 상태를 보이는 것으로 나타났다. 또한 채색층과 마감층 사이에 형성된 경계면 및 채색층의 구성 형태 등으로 미루어 보아 고구려 고분벽화의 채색층 상태가 습식기법과 건식기법을 혼용한 중간기법으로 제작되어진 결과들과 흡사한 경우들도 나타나는 것을 확인할 수 있었다.
중심어: 고구려 고분벽화, 석회, 마감층, 채색층, 건식기법, 습식기법
ABSTRACT
We checked the conditions and material properties after producing the lime finishing layers with a mortar mix of processed lime. In addition, we reproduced the lime finishing layers of the Koguryo Tomb Murals, colored the layers with a few different techniques and identified the characteristics for each painting technique. As a result of the experiment, we could infer the producing techniques as well as teaming the conditions and properties of the lime finishing layers of the Koguryo tomb murals, and examined the maintenance of the lime finishing layers. Of those samples produced under various conditions, the layers of slaked lime, which were obtained after being hydrated underground for a long time, showed quite a good condition. Thus the slaked lime mixes produced through particular hydration methods are judged to increase the maintenance of the lime finishing layers of the Koguryo Tomb Murals. Mostly, the paints of Koguryo Tomb Murals indicated that they have similar conditions with the samples produced with a secco method. In addition, Considering the compositional forms of the painting layers and the boundary layers which formed between the painting layers and the finishing layers, we can verify that, in some cases, the conditions of the painting layers of the Koguryo tomb murals are similar to those which were produced with a combination of fresco and secco.
Key Words: Koguryo Tomb Murals, Lime, Finishing Layer, Painting Layer, Secco, Fresco
TOOLS
Share :
Facebook Twitter Linked In Google+ Line it
METRICS Graph View
  • 627 View
  • 22 Download
Related articles in
J. Conserv. Sci.


ABOUT
BROWSE ARTICLES
EDITORIAL POLICY
FOR CONTRIBUTORS
FOR READERS
Editorial Office
303, Osongsaengmyeong 5-ro, Osong-eup, Heungdeok-gu, Cheongju-si, Chungcheongbuk-do, Korea
Tel: +82-10-5738-9111        E-mail: journal@conservation.or.kr                

Copyright © 2024 by The Korean Society of Conservation Science for Cultural Heritage.

Developed in M2PI

Close layer
prev next