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Journal of Conservation Science 2011;27(3):313-322.
Published online September 30, 2011.
이상범 가옥 및 화실 내 꽃담의 재료학적 특성과 보존처리
김소진, 한민수, 이원동, 한병일
Material Characteristics and Conservation Treatment for Floral Wall in Lee Sang-beom's House and Atelier
So Jin Kim, Min Su Han, Won Dong Lee, Byoung Il Han
초 록
등록문화재 제171호인 이상범 가옥 및 화실의 꽃담을 보존처리하였으며, 처리 중 탈락된 시편의 과학적 분석을 통해 재료학적 특성 및 제작기법을 파악하였다. 분석 결과, 꽃담은 시멘트 블록으로 만든 벽체와 시멘트 모르타르로 만든 화면, 그리고 구조적인 보강을 위해 덧바른 시멘트 모르타르, 시멘트 페이스트 층으로 구성되었다. 꽃담의 시멘트 모르타르 층은 상부로 갈수록 세립의 광물질을 사용했으며, 풍화가 일어나지 않아 공극 및 탄산칼슘(CaCO3)의 생성이 적음을 알 수 있었다. 화면은 다양한 색상을 표현하기위해 시멘트 모르타르에 탄소화합물(C), 철산화물(Fe2O3) 및 호분(CaCO3, 또는 석회) 등의 무기안료를 혼합하여 부조와 투조 기법으로 제작되었다. 보존처리는 벽체에 구조적인 안정성을 주기 위해 스테인레스 프레임을 제작하여 설치하였으며, 표면의 시멘트 모르타르를 제거함과 동시에 훼손부 및 균열부를 KSE Filler A, B로 메움처리 하였다.
중심어: 꽃담, 이상범 가옥, 제작기법, 무기안료, 보존처리, 시멘트 모르타르
ABSTRACT
The floral wall of Lee Sang-beom's House and Atelier, which is No. 171 of the Registrated Cultural Heritage was conserved. In addition, materials characteristics and manufacturing technique have revealed through the scientific analysis. As a result of the analysis, samples were divided into three sections; the support layer that is made from block bricks, the paint layer and the cement mortar layer on the paint layer for the reinforcement of the construction. The higher layer lies, the finer grains it has. Furthermore, a little it was generated a small quantity of pores and calcium carbonates (CaCO3) generated due to aeration of cement mortar. The patterns of letters, animals and plants pattern were expressed in the paint layer by relief and openwork. The results of qualitative analysis of the pigments of the paint layer were detected components of carbon black (C), Fe oxide (Fe2O3) and oyster shell white (CaCO3, or quicklime). On the other hands, as the conservation of the floral wall, stainless frames were set up for the structural stability, the cement mortar were removed from the surface and the partly damaged and cracked areas were filled with KSE Filler A, B.
Key Words: Floral wall, Lee Sang-beom's house and atelier, Manufacturing technique, Inorganic pigments, Cement mortar, Conservation


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